Enkel, kostnadseffektiv men överraskande kompetent. Så skulle man kunna sammanfatta den nya GSM-larmsändaren ESIM022 från Induo. ESIM022 informerar via SMS eller samtal vid aktiverat larm eller fel i en anläggning. Dess diskreta men robusta design gör att den passar såväl i bostaden, sommarstugan, på kontoret som i den offentliga lokalen eller serverhallen.

Kompakt larmenhet med anslutning för larmgivare via skruvplintESIM022 kan kopplas till till exempel rörelsedetektorer, magnetkontakter eller liknande via de två larmingångarna. Den ena larmingången kan istället för larmsensor förses med en temperatursensor för övervakning av temperatur med möjlighet att programmera valfria larmgränser. Ett brett mätområde, -55 ° C till + 125 °C, gör ESIM022 användbar för professionella användare vid övervakning av kylanläggningar, ventilationsanläggningar eller i andra sammanhang där temperaturavvikelser kan vara kritiska som serverhallar och museer. Produkten är så pass kostnadsattraktiv att även privatpersoner kan dra nytta av den för övervakning av till exempel fritidshus.

ESIM022 har även en utgång som kan styra en funktion, till exempel reglering av värme eller att starta eller stoppa en process. Produkten kan förses med inbyggt backupbatteri och skickar ett SMS om den ordinarie strömförsörjningen bryts. Den skickar även löpande information om signalstyrka, temperatur med mera, hur ofta dessa meddelanden skall skickas och vad som skall skickas är anpassningsbart av användaren.

ESIM022 kan programmeras lokalt via USB eller SMS, för att komma igång med enheten räcker det med att koppla in två kablar, stoppa i SIM-kortet och ringa till den. Produkten fungerar med svenska GSM-operatörer. Den är inte operatörslåst och har ett listpris på 795 kr + moms.

GSM-larm för små anläggningar