Atrium Ljungberg är ett fastighetsbolag med 49 fastigheter i Stockholm, Malmö och Uppsala. Atrium Ljungbergs målsättning är att skapa levande miljöer och huvudinriktningen är både handel och kontor, men fastigheterna i beståndet rymmer också service, boende, kultur och lärande.

Informationsskylt Jonas Lindström arbetar inom marknadsområdet Innerstaden Söder som har både ekonomisk- och teknisk förvaltning. Jonas har arbetat med att ta fram ett nytt informationssystem i entréer på Atrium Ljungbergs fastigheter. Genom att installera digitala skärmar som kan realtidsuppdateras får hyresgästerna tillgång till realtidsinformation med information om allt från om en hiss skall repareras, brandlarmet testas eller till att vatten måste stängas av.

-Tidigare innebar en avflyttning av en hyresgäst att vi var tvungna att ändra på skyltar och arbeten i fastigheten aviserades med lappar. Detta slipper vi med det nya systemet, det gör det lätt att förmedla information i realtid berättar Jonas.

Nu kan Atrium Ljungberg blixtsnabbt kommunicera till sina kunder. Man schemalägga information om planerade arbeten så att relevant information visas på skärmen innan och under arbetet, och försvinner automatiskt när det är klart. Även kontaktuppgifter till felanmälan kan förmedlas via informationssystemet.

Systemet levererades av PlayIPP och kopplas till befintligt nätverk i de fastigheter som har sådan infrastruktur. På de platser där nätverk saknas förlitar man sig på uppkoppling via 3G. Atrium Ljungberg har valt 3G routrar från Induo som levererats av M2M-butiken tillsammans med Telenors M2M-abonnemang.

-Systemet fungerar smidigt, handhavandet är enkelt och genom att lägga upp färdiga mallar går det snabbt att ändra informationen till hyresgästerna. I de fall det inte finns något fastighetsnät kommer vi sannolikt använda 3G även i framtiden, det fungerar jättebra i de fastigheter där vi använt det, berättar Jonas Lindström.

Mer info om 3G router UR5i v2